Vezels

Op de website van de Voedselzandloper kun je lezen dat geadviseerd wordt om veel vezels te eten. Vezels zorgen er namelijk voor dat je minder snel honger hebt. Ze vertragen je maaglediging, verminderen de vetabsorptie en vlakken de suikerspiegels in je bloed af. Vezels zijn bovendien goed voor je darmflora, ontlasting en het verhelpen van eventuele darmklachten.

Er zijn wateroplosbare en niet-wateroplosbare vezels en je dient beide soorten dagelijks binnen te krijgen. De wateroplosbare vezels worden in je dikke darm bewerkt door darmbacteriën, waarbij er stoffen vrijkomen die ervoor zorgen dat je darmwerking goed verloopt. De onoplosbare vezels werken als een soort spons in je darm, omdat ze vocht opnemen. Dit zorgt ervoor dat dunne ontlasting dikker wordt en dat harde ontlasting weer zacht en soepel wordt.

In fruit, groente, peulvruchten en noten zitten veel vezels. Geadviseerd wordt echter om nog enkele scheppen vezels aan je maaltijden toe te voegen, zoals in je drinken, soep of sojayoghurt.

Inuline en oligofructose zijn voorbeelden van wateroplosbare vezels en haver- en tarwezemelen zijn niet-wateroplosbare vezels. Je kunt ze bij natuurwinkels zoals de Tuinen kopen, maar ook op de biologisch georiënteerde afdeling van de supermarkt.

Recepten met vezels