Noten, zaden, pitten

Noten

Noten, en vooral walnoten, zijn een bron van een vorm van omega-3-vetzuren, namelijk alfa-linoleenzuur. Omega-3-vetzuren zijn erg belangrijk in de opbouw en werking van je hersenen en hebben een belangrijke invloed op hart- en bloedvaten. Zo blijkt uit een studie die genoemd wordt op de website van de Voedselzandloper dat vrouwen die elke dag een handvol walnoten eten maar liefst 45 procent minder risico hebben op hart- en vaatziekten. Dit resultaat werd gevonden in de Nurses’ Health Study, een van de meest bekende studies ooit.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert ook om dagelijks noten te eten, omdat ook zij erkennen dat noten grote gezondheidsvoordelen hebben. De WHO is ook van mening dat de gunstige samenstelling van de vetzuren in noten in verband worden gebracht met een beschermende werking tegen hart- en vaatziekten en een lager cholesterolgehalte. Ze bevatten bovendien veel vezels die goed zijn voor de stoelgang en daardoor spijsverteringsklachten helpen voorkomen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het dagelijks nuttigen van noten je kan beschermen tegen overgewicht en diabetes. Uiteraard is hierbij het totaalplaatje van je voeding van belang.

Noten kunnen dienen als een makkelijk en gezond tussendoortje en zijn bovendien te gebruiken in tal van recepten. Op deze website vind je dan ook vele recepten waarin noten gebruikt worden!

Voorbeelden van noten zijn: walnoten, amandelen, pecannoten, hazelnoten, paranoten, macadamianoten, pistachenoten en cashewnoten. Walnoten, hazelnoten en amandelen bevatten relatief meer onverzadigd vet.

Let er trouwens wel op dat je ongezouten en ongebrande noten koopt. Walnoten en paranoten zijn sowieso altijd ongebrand.

Zaden en pitten

Zaden worden door de moederplant volgestopt met voedingsstoffen, omdat de zaden essentieel zijn voor de voortplanting van de plant. Allerlei waardevolle voedingstoffen zijn daardoor geconcentreerd aanwezig in zaden, waardoor ze grote voorraden vitaminen, mineralen, proteïnen, vetzuren en enzymen bevatten. Zo bevatten veel zaden omega-3-vetzuren, die grote gezondheidsvoordelen hebben, zoals te lezen is bij de informatie over noten (link toevoegen naar noten).

Veel gebruikte zaden zijn chia-, lijn-, sesam-, komijn-, maan-, pompoen-, hennep- en granaatappelzaad en zonnebloem- en pijnboompitten. In onze recepten vind je wederom veel inspiratie voor hoe je pitten kunt gebruiken voor een voedzaam ontbijt!

Recepten met noten, zaden, pitten