Koffie, thee en water

Koffie

Koffie lijkt meer voordelen dan nadelen voor de gezondheid te hebben, zolang het met mate gedronken wordt. Zo vermindert koffie de kans op verschillende verouderingsziekten, zoals hart- en vaatziekten, alzheimer, diabetes etc. Koffie verhoogt echter de kans op osteoporose, ontwenningsverschijnselen, hartritmestoornissen en irritatie van maag- en darmvlies, maar dat is bij hoge inname. Volgens de Voedselzandloper mag je er daarom maximaal drie drinken.

Het Voedingscentrum adviseert om bij het nuttigen van koffie te letten op het stofje cafestol, omdat dit het LDL-cholesterol kan verhogen. Hoe beter de koffie gefilterd is, hoe minder cafestol erin zit. Je kunt hierom het best kiezen voor koffie dat gezet is met een papieren filter, een koffiepad (Senseo) of met een percolator. Espresso en koffie van cups is een minder verstandige keuze en kookkoffie en koffie dat gezet is met een cafetière worden helemaal afgeraden.

Je kunt je koffie het best zwart drinken.

Thee

Groene thee is erg gezond omdat het een stof bevat die het risico op verschillende kankers vermindert, het risico op beroertes verlaagt, de huid gezond houdt en gewichtsverlies promoot door het metabolisme te versnellen. Witte thee heeft invloed op het verminderen van rimpels en gemberthee onderdrukt ontstekingen in het lichaam.

In het boek van de Voedselzandloper worden verschillende onderzoeken beschreven die deze werkingen aantonen, de moeite waard om te lezen dus!

Je kunt je thee het best zonder suiker drinken, zoals je kunt lezen in de discussie over suiker.

Water

Water is het beste om je dag mee te beginnen, nog voor je ontbijt. In de Voedselzandloper wordt geadviseerd om een kwartier voor je ontbijt twee glazen water te drinken, omdat je lichaam dan meteen vocht opneemt en je nieren al vanaf het begin van de dag hun filtercapaciteiten kunnen opdrijven. Bovendien wordt je spijsverteringskanaal doorgespoeld.

Voor degene die er moeite mee hebben om ’s morgens te eten: het drinken van een of twee glazen water voor het ontbijt zorgt er ook voor dat je na een kwartier meer eetlust krijgt, waardoor je steviger kunt ontbijten.

Water kun je op smaak brengen met citroen, salie of tijm.