Groente

Mensen die veel groente (en fruit) eten hebben een lager risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Alle groentesoorten hebben zo hun eigen gezondheidsvoordelen, maar het zijn volgens onderzoek vooral broccoli en de groene bladgroente zoals salade, spinazie en kool die een sterk gezondheidseffect hebben.

Groente levert belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen en voedingsvezels. In groente zit onder andere vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium. Groente bevat ook veel bioactieve stoffen, zoals carotenoïden. De hoeveelheden voedingsstoffen verschillen tussen de verschillende soorten. Het is daarom belangrijk om te variëren.

  • Vitamine C zit vooral in spitskool, bloemkool en rode paprika. Groenten zijn samen met fruit de belangrijkste bron van vitamine C.
  • De bioactieve stof carotenoïden kan in het lichaam worden omgezet in vitamine A. Dit zit in worteltjes, koolsoorten en donkergroene bladgroenten.
  • Foliumzuur is nodig voor de groei en het in stand houden van het lichaam en voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Groenten zijn de beste leverancier van foliumzuur. Met name groene bladgroenten zijn hiervan een belangrijke bron.
  • Kalium is belangrijk voor een normale bloeddruk. Het zit vooral in tomaat en sla.
  • IJzer hebben we nodig voor het transport van zuurstof in ons lichaam en de stofwisseling. IJzer zit vooral in groene groenten.
  • Koolhydraten leveren energie. Groente levert dit vooral in de vorm van suiker. Dit betreffen de gezonde suikers, lees daar hier meer over.
  • Voedingsvezels zijn belangrijk voor een goede darmwerking. Groente is een goede bron van voedingsvezels.

De verschillende groentesoorten vind je terug in onze recepten voor heerlijke groentesappen!

Bron: www.voedingscentrum.nl

Recepten met groente