Drinken

Wat is gezond en wat is ongezond om te drinken?

Vaak onderschat men hoe belangrijk het is om voldoende te drinken. Drinken is belangrijk om je vochtgehalte op peil te houden en om afvalstoffen voldoende af te voeren. Veel mensen drinken te weinig, waardoor ze hoofdpijn krijgen en zich vermoeid voelen. De gemiddelde richtlijn is om dagelijks ongeveer 2 liter water, thee of (zelf geperste) vruchtensappen te drinken.

Water

Het beste is om ’s morgens al voldoende te drinken. ’s Nachts verlies je namelijk veel vocht via zweet en het is belangrijk om dat aan te vullen. Het beste is om dan water te drinken. Hoe meer water je drinkt, hoe meer water er langs de nieren passeren en hoe beter de afvalstoffen in je lichaam afgevoerd worden.

In de Voedselzandloper wordt geadviseerd om een kwartier voor je ontbijt twee glazen water te drinken, omdat je lichaam dan meteen vocht opneemt en je nieren al vanaf het begin van de dag hun filtercapaciteiten kunnen opdrijven. Bovendien wordt je spijsverteringskanaal doorgespoeld. Voor degene die er moeite mee hebben om ’s morgens te eten: het drinken van een of twee glazen water voor het ontbijt zorgt er ook voor dat je na een kwartier meer eetlust krijgt, waardoor je steviger kunt ontbijten. Wat ik zelf doe: ik drink meteen na het poetsen van mijn tanden twee bekers water (zet een beker in de douche om het jezelf makkelijk te maken), waarna ik mijn make-up en dergelijke ga doen. Daarna ga ik pas ontbijten.

Thee

Groene thee is erg gezond omdat het een stof bevat die het risico op verschillende kankers vermindert, het risico op beroertes verlaagt, de huid gezond houdt en gewichtsverlies promoot door het metabolisme te versnellen. Witte thee heeft invloed op het verminderen van rimpels en gemberthee onderdrukt ontstekingen in het lichaam.

Alhoewel dit bijna ongelofelijk klinkt, zijn er toch al veel goed uitgevoerde wetenschappelijke onderzoeken die deze werkingen aantonen. In het boek de Voedselzandloper worden veel van deze onderzoeken beschreven, de moeite waard om te lezen dus!

Versgeperste vruchten- en groentesappen

smoothie-1616068-1280x960




Zoals we hebben kunnen lezen in de informatie over groente en fruit, zijn groente en fruit erg belangrijk voor onze gezondheid. Het is daarbij wel belangrijk om zelf je vruchten- of groentesap te maken, omdat de kant en klare producten bijna net zoveel toegevoegd suiker bevatten als frisdrank. Je vindt op deze website veel recepten om zelf een heerlijke vruchten- of groentesmoothie te maken!

Het is sowieso aan te raden om enkele lepels vezels toe te voegen aan je smoothie, omdat vezels ervoor zorgen dat je minder honger hebt. Ze vertragen de maaglediging, verminderen de vetabsorptie en vlakken de suikerspiegels in je bloed af. Ik gebruik hiervoor zelf haverzemelen, die zijn te koop bij de Tuinen en bij de biologisch georiënteerde afdeling van de Jumbo.

Melk

Zoals we hebben kunnen lezen in de discussie omtrent zuivel lees dat hier link naar discussie van zuivel toevoegen, wordt het door de Voedselzandloper afgeraden om dierlijke zuivelproducten te drinken. Kort gezegd: dit wordt afgeraden omdat onderzoeken hebben aangetoond dat het nuttigen van dierlijke melkproducten tot een verhoogde kans op kanker, ongezonde darmen en Parkinson leidt. Het lijkt eveneens niet te helpen om botontkalking te voorkomen. Mocht je ervoor kiezen om geen dierlijke zuivel meer te gaan nuttigen, dan kun je deze vervangen door plantaardige producten.

Gezonde keuzes zijn dan ook:

– Plantaardige melk, zoals soja-, amandel-, kokos- en hazelnootmelk.
– Plantaardige yoghurt, zoals sojayoghurt.

Let er bij deze producten wel op dat ze genoeg calcium en vitamine B12 bevatten en niet te veel suiker. De exacte hoeveelheden lees je hier link toevoegen naar discussie zuivelproducten.

Koffie

goblet-of-coffee-1567990-1279x958

Ik hoor graag dat koffie gezond is, aangezien ik er zelf een liefhebber van ben. Ik beperk mijn inname uiteraard wel en drink maximaal twee koppen per dag. Ik werd dan ook blij toen ik las dat de Voedselzandloper het drinken van koffie zelfs adviseert. Koffie heeft namelijk meer voordelen dan nadelen voor de gezondheid, zolang het met mate gedronken wordt. Zo vermindert koffie de kans op verschillende verouderingsziekten, zoals hart- en vaatziekten, alzheimer, diabetes etc. Wederom het advies om het boek te gaan lezen, omdat deze onderzoeksresultaten ontzettend interessant zijn.

Koffie verhoogt echter de kans op osteoporose, ontwenningsverschijnselen, hartritmestoornissen en irritatie van maag- en darmvlies, maar dat is bij hoge inname. Volgens de Voedselzandloper mag je er daarom maximaal drie drinken.

Het Voedingscentrum adviseert om bij het nuttigen van koffie te letten op het stofje cafestol, omdat dit het LDL-cholesterol kan verhogen. Hoe beter de koffie gefilterd is, hoe minder cafestol erin zit. Je kunt hierom het best kiezen voor koffie dat gezet is met een papieren filter, een koffiepad (Senseo) of met een percolator. Espresso en koffie van cups is een minder verstandige keuze en kookkoffie en koffie dat gezet is met een cafetière worden helemaal afgeraden.

Ongezonde dranken

the-world-of-coca-cola-1485025-1280x960

Het wordt vanuit elke hoek afgeraden om frisdrank, vruchten- en groentesappen uit pak/fles en energydrank te drinken. Deze dranken bevatten namelijk ontzettend veel suiker en zoals je hier link naar discussie suiker toevoegen kunt lezen is dat erg slecht voor je. Een te veel aan suiker leidt tot versnelde veroudering en verhoogt de kans op kanker en hart- en vaatziekten.

Om je een indruk te geven: een flesje cola van 500 ml bevat bijna 13 suikerklonten en het erge is dat de verpakte vruchten- en groentesappen bijna evenveel bevatten! Een andere ogenschijnlijke gezonde keuze zoals Vivit bevat per 500 ml ook maar liefst 10 suikerklonten. Een blikje Redbul van 250 ml bevat 7 suikerklonten! Laat je trouwens niet misleiden door claims als ‘zonder toegevoegd suiker’. In plaats van suiker voegt de fabrikant dan namelijk hoog geconcentreerd appelsap toe, wat vooral uit suiker bestaat.

De ongezonde keuzes zijn dan ook:

  • Frisdrank, sportdrank, energydrank, ijsthee, vitaminewater, etc.
  • Kant en klare vruchten- en groentesappen.