Inhoud Voedselzandloper

Voedselzandloper

Zoals te lezen is op de website, is de daadwerkelijke Voedselzandloper een afbeelding in de vorm van een zandloper die kan dienen als instrument om gezondere voedingskeuzes te maken. De bovenste helft bevat ongezonde voedingsmiddelen, die voor gewichtstoename zorgen en het verouderingsproces versnellen. De onderste helft van de zandloper bevat daarentegen gezonde voedingsmiddelen, die zorgen voor gewichtsverlies en het risico op tal van verouderingsziektes kunnen verminderen. Je kunt dus meteen zien hoe je de ongezonde voedingsmiddelen in het bovenste gedeelte kunt vervangen door gezondere alternatieven. Zo kan rood vlees bijvoorbeeld vervangen worden door kip en vette vis. Bron: www.voedselzandloper.com

Basisprincipes voedselzandloper

Het basis voedingsadvies van de voedselzandloper bestaat uit:

  1. Eet zo weinig mogelijk brood, aardappelen, pasta en rijst.
    Voor het ontbijt kan brood vervangen worden door havermoutpap (gemaakt met plantaardige melk in plaats van dierlijke melk).
    Aardappelen, pasta en rijst worden zoveel mogelijk vervangen door (extra) groente, peulvruchten (erwten, bonen, linzen), paddenstoelen, quinoa, tofoe (soja) of quorn (fungi eiwit).
  2. Geen dierlijke melk of yoghurt. Vervang deze door plantaardige melk (bijvoorbeeld sojamelk of amandelmelk) en sojayoghurt of sojapap. Kaas en eieren zijn toegestaan.
  3. Eet weinig rood vlees (varken, rund, schaap, paard). Eet daarentegen vooral vette vis (zalm, makreel, haring, ansjovis en sardines), gevogelte (kip, kalkoen), tofoe (soja) of quorn (fungi-eiwit).
  4. Groente vormt de basis van de voedselzandloper. Toevoeging: fruit is ook erg gezond en belangrijk volgens de Voedselzandloper, maar groente wordt het gezondst gevonden, daarom staat fruit een tree hoger en vormt groente de basis.
  5. Drink veel water, enkele koppen groene of witte thee en maximaal een glas versgeperste vruchten- of groentesap met vezels per dag. Drink maximaal drie koppen koffie en maximaal een glas alcohol per dag. Houd echter wel enkele alcoholvrije dagen per week.

De reden dat brood, aardappelen, pasta en rijst afgeraden worden is omdat ze zijn opgebouwd uit zetmeel en dus uit suikers bestaan. Zetmeel bestaat namelijk uit lange ketens van glucose, oftewel suiker. Als je kijkt naar de glycemische index, dan veroorzaken aardappelen nog hogere suikerpieken in het bloed dan witte tafelsuiker. Dat is ook de reden waarom wetenschappers van de Harvard universiteit aardappelen in de verboden top van hun voedingsdriehoek plaatsen, naast snoep en frisdrank. Dit geldt eveneens voor volkorenproducten, waaronder brood en pasta, en bruine rijst. Deze bevatten namelijk ook zetmeel en dus suikers. De Voedselzandloper adviseert dus om aardappelen, pasta en rijst zoveel mogelijk te vervangen door groente, peulvruchten of paddenstoelen. Bron: http://www.voedselzandloper.com/downloads.html

Gezonde en slechte vetten

Zoals je in het overzicht van verschillen tussen de Schijf van vijf en de Voedselzandloper hebt kunnen lezen, wordt er in de Voedselzandloper een duidelijk onderscheid gemaakt tussen gezonde en slechte vetten. We zijn gewend om te denken dat vetten slecht voor ons zijn, omdat wij dat vaak te horen kregen in het verleden. Uit onderzoek blijkt echter dat niet alle vetten slecht zijn voor onze gezondheid en dat sommige zelfs zeer gezond zijn. Op de Facebookpagina van de Voedselzandloper kun je lezen dat doordat alle vetten in een klein onderdeel van de Schijf van vijf zijn opgenomen, dit de indruk wekt dat alle vette gematigd genuttigd dienen te worden. Een voldoende grote inname van gezonde vetten is echter uitermate belangrijk. Dit betreffen vetten in olijfolie, olijven, avocado’s, vette vis, noten en zaden. De vetten die in de Schijf van vijf aangeraden worden zijn echter vooral typisch industriële producten: smeer- en bereidingsvetten zoals margarine, halvarine, geëxtraheerde oliën zoals zonnebloemolie dat veel ontstekingsbevorderende omega-6 vetzuren bevat. Lees meer over Smeer- en bereidingsvetten.

Ben je benieuwd geworden naar het boek De Voedselzandloper? Bestel hem dan via Bol.com.

Bestellen