Belang van een goed ontbijt

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het is namelijk de eerste maaltijd na een hele nacht en vaak ook een deel van de avond. Je lichaam heeft na zo’n lange periode echt energie en gezonde voedingsstoffen nodig om de dag goed te beginnen. Een gezond en voedzaam ontbijt levert bovendien energie voor genoeg concentratievermogen op het werk of op school.

Breakfast as a king!

De Voedselzandloper adviseert zelfs om ’s morgens flink te ontbijten en om ’s avonds een kleine maaltijd te nuttigen, omdat je lichaam ’s avonds minder energie nodig heeft en omdat het je lichaam energie kost om het eten te verwerken tijdens je slaap. Energie die anders gebruikt kan worden ten behoeve van herstelprocessen in je lichaam. De Voedselzandloper adviseert verder om gedurende de dag gezonde tussendoortjes of kleine maaltijden te nuttigen, zodat je metabolisme draaiende blijft en zodat hongeraanvallen voorkomen worden.

Voorkomen van overgewicht

Het nuttigen van een goed ontbijt is bovendien belangrijk ter voorkoming van overgewicht en het nastreven van een gezond gewicht. Als je niet ontbijt is de kans namelijk groter dat je dat tekort aan energie later op de dag compenseert met snoep en snacks, die veel calorieën leveren (en weinig voedzame stoffen), waardoor je sneller aankomt.

Stimuleren darmwerking

Een andere reden waarom ontbijten overgewicht voorkomt is doordat het de darmen ’s morgens meteen aanzet tot werken. Alle voeding die je de rest van de dag binnenkrijgt kan daardoor beter verwerkt worden. Personen die ’s morgens geen ontbijt eten worden zelfs sneller te zwaar dan personen die gedurende de dag evenveel calorieën tot zich nemen maar wel ontbijten.

Tips voor het ontbijt

  1. Drink 15 min voor het ontbijt een of twee glazen water, dit vergoot je eetlust waardoor je steviger kunt ontbijten.
  2. Neem de tijd om rustig van je ontbijt te genieten. Als je in een hoog tempo je ontbijt naar binnen werkt proef je amper wat je aan het eten bent.
  3. Zet de wekker een kwartier eerder als het je steeds niet lukt om te ontbijten. Als je liever langer door wil slapen, maak dan je ontbijt de avond ervoor klaar.
  4. Als het voordat je de deur uitgaat echt niet lukt om te ontbijten, neem dan je ontbijt mee naar je werk of school. Plan daar vervolgens een rustig moment in om je ontbijt op te eten.
  5. Mocht je kinderen hebben: goed voorbeeld doet goed volgen. Kinderen hebben namelijk ook baat bij een goed ontbijt. Het is daarom te adviseren om rustig met de kinderen samen aan tafel te ontbijten. Je kunt ’s avonds alvast de tafel dekken en eventueel het ontbijt maken, dat je in de koelkast kunt bewaren. Je hoeft dan alleen nog maar het ontbijt uit de koelkast te halen.

Bron: www.voedingscentrum.nl en www.voedselzandloper.com/downloads.html