Fruit

Zoals hier te lezen is, is het eten van fruit goed voor onze gezondheid. Mensen die veel fruit (en groente) eten hebben een lager risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker. Naast deze gezondheidsvoordelen remt het eten van voldoende fruit de huidveroudering af en vermindert het je risico op Alzheimer en andere cognitieve aftakeling.

Het is ook van belang om op de kleur fruit te letten: Europeanen eten per dag meestal maar twee of drie kleuren fruit (en groenten) en kiezen daarbij vaak voor groen, oranje, geel en rood. We kiezen te weinig voor paars, terwijl alle kleuren nodig zijn om optimaal gezond te worden/blijven. Elke fruitsoort heeft namelijk zo zijn gezondheidsvoordelen. Hieronder vind je daarvan een kort overzicht.

Paars fruit

Paars fruit bevat veel natuurlijke blauwpaarse kleurstoffen, anthocyanen genoemd. Aan deze stoffen worden veel gezondheidseffecten toegekend. Zo zijn blauwe bessen in de afgelopen decennia het onderwerp geweest van ongeveer tweehonderd wetenschappelijke publicaties en de conclusie daaruit was dat blauwe bessen goed zijn voor hart en bloedvaten en voor het geheugen. De blauwe kleurstof zou de doorbloeding van het hart bevorderen en de kalkophoping in de bloedvaten reduceren. Deze stof lijkt ook het positieve effect te hebben op de hersenen, waardoor de hersenen sneller en preciezer kunnen werken.

Bosbessen bevatten dezelfde blauwe kleurstof waardoor ze vergelijkbare gezondheidseffecten hebben als blauwe bessen. Ze zitten daarnaast vol met flavonoïden en het eten ervan is dan ook onmisbaar als je veroudering wil vertragen en ziektes wil voorkomen. Bosbessen bevorderen bovendien de collageenproductie, wat belangrijk is voor een stevige huid.

Geel fruit

Honingmeloen: bevat bijna twee keer zoveel kalium als gemiddeld fruit. Uit onderzoek blijkt dat kalium de bloeddruk verlaagt.

Bananen bevatten niet alleen kalium, maar ook veel vitamine B6 (het is van alle soorten groente en fruit zelfs de rijkste bron hiervan). Vitamine B6 en kalium zijn belangrijk om externe prikkels via onze zenuwen door te geven aan onze hersenen.

Rood fruit

Watermeloen bevat ruim een kwart meer rode kleurstof dan tomaten. Deze stof helpt prostaatkanker voorkomen. Watermeloen is ook een bron van hydratatie en is daarom heerlijk met warm weer.

Aardbeien zijn nog rijker aan vitamine C dan sinaasappels. Ze zijn bovendien het rijkst aan foliumzuur, een stof die nodig is om bloedarmoede te voorkomen.

Frambozen zijn ongekend gezond, doordat er een stof in zit die een kanker remmend effect zou hebben: ellagitannine.

Groen fruit

Kiwi’s helpen het bloed dun te houden en gaan het dichtslibben van bloedvaten tegen. In een felgroene appel bevat een stof die goed is voor onze bloedvaten: quercitine. Deze stof zorgt ook voor een lager cholesterolgehalte en een kleinere kans op hart- en vaatziekten.

Oranje fruit

Nectarines bevatten twee stoffen die in de ogen een soort inwendige zonnebril vormen en daarmee het netvlies beschermen tegen de schadelijke invloed van zonlicht. Zo helpen ze vroegtijdige veroudering van het netvlies voorkomen.

Abrikozen bevatten van alle fruitsoorten het meeste bètacaroteen, wat door ons lichaam om wordt gezet in vitamine A, een stof die belangrijk is voor ons zicht. Droge abrikozen bevatten dit in vrijwel dezelfde mate en bevatten bovendien veel ijzer, wat goed is voor het vervoer van zuurstof door het bloed.

Perziken bevatten een goede mix van bovengenoemde stoffen, tezamen met vezels en kalium.

Kies dus voor zowel geel (meloen, banaan), rood (watermeloen, aardbei), groen (kiwi, appel), oranje (nectarine, abrikoos, perzik) als paars (bosbes, blauwe bes, braam, pruim) fruit. Je kunt het best kiezen voor vers fruit, diepvriesfruit zonder toegevoegd suiker en gedroogd fruit zonder toegevoegd suiker. Het beste is om het fruit niet te schillen, omdat de meeste vitaminen zich in en net onder de schil bevinden. Zoals je hier kunt lezen, is het af te raden om kant en klare vruchtensappen te drinken, omdat daar veel suiker aan toegevoegd is.

Op deze website vind je veel inspiratie voor het verwerken van zowel vers als gedroogd fruit in je ontbijt, onder andere door het maken van heerlijke vruchtensmoothies!

Bron: gezondheidsnet.nl

Recepten met fruit