De waarheid over zuivelproducten

Is zuivel wel echt zo gezond voor je lichaam?

Gemiddeld adviseert het Voedingscentrum voor een volwassene om 3-4 porties zuivel per dag te nuttigen, waaronder melk, yoghurt, kwark en kaas. Zuivel levert volgens hen onder andere calcium en vitamine B12. Het opvallende is dat ook het Voedingscentrum sinds kort adviseert om meer plantaardig te eten, dit is echter nog niet terug te vinden in hun advies over zuivel.

De zuivelproducten die opgenomen zijn in de Schijf van vijf zijn:

  • Magere en halfvolle melk, karnemelk
  • Magere en halfvolle yoghurt
  • Magere kwark
  • Drinkyoghurt
  • Sojadrink met toegevoegde vitamine B12 en calcium
  • 10+, 20+ of 30+ kaas met niet te veel zout
  • Zuivelspread, hüttenkäse, mozzarella, verse geitenkaas

De zuivelproducten die afgeraden worden zijn:

  • Zuivel- en sojadrank met te veel suiker
  • Pudding en toetjes met toegevoegd suiker
  • Volle melk en volle yoghurt, omdat deze van nature veel verzadigde vetten bevatten
  • Rijstmelk en amandelmelk, omdat deze te weinig voedingsstoffen en te veel suiker zouden bevatten
  • Vla, roomijs, softijs en yoghurtijs, omdat deze veel suiker en verzadigd vet bevatten
  • 48+ en 60+ kaas, omdat er volgens het Voedingscentrum te veel verzadigd vet in zit
  • Feta, omdat dit te veel zout bevat
  • Crème fraîche, zure- en kookroom
  • Slagroom

Advies Voedingscentrum omtrent plantaardige zuivelproducten

coconut-1327503-1280x960




De plantaardige melk, waaronder sojamelk, amandelmelk en kokosmelk worden afgeraden indien ze meer dan 6 gram suiker per 100 gram bevatten of als ze onvoldoende eiwit (minder dan 3 gram), calcium (minder dan 80 mg) en vitamine B12 (minder dan 0,24 mg) bevatten.

Een snelle blik in mijn koelkast, die amandel- en kokosmelk van Alpro bevat, leert mij echter dat zowel de ongezoete amandelmelk (1,9 gr) als de kokosmelk (0,1 gr) veel minder dan 6 gram suiker bevatten. Ze bevatten allebei eveneens voldoende vitamine B12 (beide 0,38 mg) en calcium (beide maar liefst 120 mg). Als je een glas van 200 ml van deze melk drinkt, dan zit je bijvoorbeeld dus al op 0,76 mg vitamine B12, wat volgens de Gezondheidsraad als een kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (2,87 mg) is. De overige vitamine B, waaronder 12, haal je uit vette vis, kip, eieren, graanproducten (waaronder havermout), groene groenten zoals broccoli en spinazie en sojabonen. Kortom: uit veel producten (die ook in de Voedselzandloper staan).
Bron: www.voedingscentrum.nl

Advies Voedselzandloper

Melkproducten zijn volgens de Voedselzandloper veel ongezonder dan we altijd dachten. De universiteit van Harvard heeft melk in yoghurt zelfs in de verboden top van hun voedseldriehoek geplaatst. Er zijn verschillende onderzoeken gepubliceerd die geleid hebben tot deze keuze. Ten eerste zijn onze darmen en lichamen zijn niet gemaakt om zuivel te verteren. Er zijn daarnaast verschillende studies gepubliceerd waaruit blijkt dat er een relatie bestaat tussen melkconsumptie en een verhoogde kans op ongezonde darmen, de ziekte van Parkinson, eierstokkanker en prostaatkanker. Onderzoekers verwachten dat deze verhoogde kans op kanker ontstaat doordat melk groeihormonen bevat, wat logisch is aangezien koemelk dient om kalveren te laten groeien. De groeihormonen verhogen de insuline- en IGF-productie in je lichaam (lees met betrekking tot insuline en IGF ook de discussie over suiker). Hoe meer groei, hoe meer kans op kanker en verouderingsziekten zoals Parkinson.

Wetenschappelijker onderzoeken hebben bovendien aangetoond dat melk niet helpt om botontkalking te voorkomen, het is zelfs zo dat in landen waarin heel weinig zuivelproducten geconsumeerd worden botontkalking veel minder voorkomt. Zo hebben vrouwen die meer dan twee glazen melk per dag drinken 45% meer kans op heupfracturen dan vrouwen die minder dan een glas melk per week drinken. Het zijn juist groente en fruit (een grote bron van calcium) die zorgen voor stevigere botten.

fresh-1556196

De Voedselzandloper adviseert daarom om geen melk of yoghurt te drinken en eten. Melk en yoghurt kan vervangen worden door plantaardige melk, sojayoghurt en (soja)pap. Voor de plantaardige melk kun je kiezen uit sojamelk, amandelmelk, kokosmelk, hazelnootmelk etc. Let er wel op of deze producten verrijkt zijn met calcium. Kaas is wel toegestaan, omdat daar spijsverteringsenzymen en bacteriën aan toe zijn gevoegd waardoor het goed verteerbaar is. Het bevat bovendien bacteriën die de darm gezond houden en een vitamine die een gunstige invloed heeft op hart- en bloedvaten. Eieren zijn ook toegestaan, maar beperkt dit tot enkelen per week.

Wat betreft de verrijking met calcium: naar mijn weten zijn alle producten van Alpro wel verrijkt met calcium. Het kan als een nadeel ervaren worden dat deze producten duurder dan zijn de reguliere zuivelproducten. Zelf houd ik daarom in de gaten wanneer deze producten in de aanbieding zijn. Zo heb ik onlangs een voorraadje ingeslagen toen ik zag dat ze in de Bonus aanbieding waren voor een euro per stuk. Er zijn bovendien plantaardige melk- en yoghurtproducten verkrijgbaar bij de Aldi en van Albert Hijen eigen merk. Ik ga binnenkort vergelijken of deze producten vergelijkbaar zijn voor wat betreft suiker, vitamine B12 en calcium, waarna ik een update op deze website plaats!

Bronnen: de Voedselzandloper en http://www.voedselzandloper.com/downloads.html