De waarheid over vleeswaren

Waarom zijn vleeswaren niet goed voor je lichaam?

Het Voedingscentrum raadt al het vleesbeleg, zoals worst, ham en paté af, omdat al het vleesbeleg uit bewerkt vlees bestaat. Er is namelijk een verband gevonden tussen het eten van bewerkt vlees en een verhoogd risico op een beroerte, diabetes type 2 en darmkanker. Het Voedingscentrum adviseert daarom om het gebruik van deze producten te beperken. Ze adviseren om hartig broodbeleg uit de Schijf van Vijf te kiezen, zoals 100% pindakaas of notenpasta, vis, ei, humus met weinig zout, (gegrilde) groente, fruit, 30+ kaas, zachte geitenkaas, hüttenkäse of zuivelspread.

Volgens Kris Verburg tonen onderzoeken al jaren aan dat (veel) rood vlees niet gezond is. Het verhoogt niet alleen het risico op darmkanker, maar ook op andere kankers, op diabetes en hart- en vaatziekten. Een verhoogde vleesconsumptie zorgt eveneens voor een verhoogde kans op osteoporose, een belasting voor lever en nieren en een minder goede vertering in de darmen. Door dat je darmen het te veel aan vlees niet goed kunnen verteren, rotten deze proteïnerijke producten in je darmen, waarbij toxische stoffen vrijkomen die de kans op darmkanker verhogen. De stukjes onverteerd eiwit kunnen bovendien immuunsysteem activeren, waardoor de kans op auto-immuunziekten toeneemt.

Het advies met betrekking tot vlees uit de Voedselzandloper is dan ook: eet weinig rood vlees (varken, rund, schaap en paard), maar eet vooral vette vis (zalm, makreel, haring, ansjovis en sardines). Gevogelte (kip en kalkoen) is een gezonder keuze dan rood vlees. Het advies wat betreft het gevogelte heeft geen betrekking op broodbeleg, maar op een stuk onbewerkt en biologisch vlees.

Conclusie: het Voedingscentrum en de Voedselzandloper zijn het erover eens dat rood vlees en bewerkt vlees niet goed is voor onze gezondheid. Mocht je dus nog een boterham eten, dan kun je deze beter niet met vleeswaren beleggen.

Bron: www.voedingscentrum.nl, www.voedselzandloper.com en De voedselzandloper