De waarheid over smeer- en bereidingsvetten

Wat doen vetten met je lichaam en gezondheid?

Vetten zijn belangrijk voor je lichaam, zo dient je lichaamsvet als een energievoorraad en als bescherming van je organen en hebben lichaamscellen vetzuren nodig als bouwstenen en als bescherming. Verder heeft je lichaam het nodig om je ogen, hersenen en spieren goed te laten werken. Niet alle soorten vet zijn echter gezond voor ons lichaam, daarom wordt er het volgend onderscheid gemaakt:

1. Verzadigd vet

Verzadigd vet zit in veel dierlijke producten, zoals rood vlees en melk. Er zit ook veel verzadigd vet in koek, gebak, snoep en zoutjes. Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol in je bloed, wat niet goed is voor je bloedvaten.

2. Onverzadigd vet

Vet dat zacht of vloeibaar is bij kamertemperatuur bevat veel onverzadigd vet, zoals verschillende oliën. (Vette) vis en noten zijn eveneens een bron van onverzadigd vet. Onverzadigd vet past volgens het Voedingscentrum in een gezonde voeding, omdat het het LDL-cholesterol van het bloed verlaagt.

3. Transvet

Transvet komt van nature voor in melk en vlees van herkauwers zoals koeien en schapen. Het zit eveneens in harde margarines, frituur-, bak- en braadvetten en in gebak, koek, snacks, etc. Transvet verhoogt je kans op hart- en vaatziekten en het is nog slechter voor je gezondheid dan verzadigd vet.

Conclusie: om de kans op hart- en bloedvaten te verlagen, is het volgens het Voedingscentrum dus belangrijk om producten met veel verzadigd vet te vervangen door producten met veel onverzadigd vet, zodat het grootste gedeelte van de vetinname uit onverzadigd vet bestaat. De kans op hart- en vaatziekten daalt daarmee aanzienlijk. Ze adviseren bovendien om transvetten zoveel mogelijk te vermijden. Met betrekking tot de smeervetten adviseert het Voedingscentrum dan ook vetten met veel onverzadigd vet, zoals margarine en halvarine voor brood in een kuipje. Het gebruik van roomboter raden ze af, omdat dit te veel verzadigde vetten bevat.
Advies van de Voedselzandloper

Naast de indeling in verzadigd, onverzadigd en transvet, wordt er in de Voedselzandloper ook nog verder onderscheid gemaakt in de onverzadigde vetzuren, omdat deze namelijk niet allemaal gezond zijn. Zo bevatten vlees, maisolie, zonnebloemolie en palmolie veel omega-6-vetzuren die ontstekingsbevorderend zijn. Dit is ook een van de redenen dat Kris Verburgh het gebruik van margarine en halvarine afraadt, deze bevatten namelijk veel omega-6-vetzuren. Bovendien bevatten ze soms transvet en zijn het volgens hem typische industriële producten.

Wat betreft de verzadigde vetzuren gaat Kris Verburgh ook nog een stapje verder: ondanks dat dit over het algemeen ongezondere vetzuren betreft, zijn er volgens onderzoek uitzonderingen. Zo is zwarte chocolade (hoera! Je vindt op deze website genoeg recepten waarin zwarte chocolade gebruikt wordt om iets heerlijks en gezonds te bakken) wel goed voor je hart- en bloedvaten.

Transvetten zijn volgens het boek volgens talloze onderzoeken erg ongezond, omdat je lichaam ze niet kan verwerken. Ze kunnen daardoor gemakkelijk samenklonteren en slagaderverkalking en micro-ontstekingen veroorzaken.

De gezonde vetten zijn volgens de Voedselzandloper omega-3-vetzuren zoals die in vette vis, noten en lijnzaad, en mono-onverzadigde vetzuren, zoals in olijfolie. Vooral de onderzoeken die Kris Verburgh aanhaalt om de werking van omega-3-vetzuren op het lichaam aan te tonen zijn zo indrukwekkend. Als je dit interessant vindt, dan zou ik je echt adviseren om het boek te gaan lezen!

Conclusie: volgens de Voedselzandloper kun je beter geen margarine en halvarine gebruiken. De gezonde vetten haal je daarentegen bijvoorbeeld uit olijfolie, olijven, avocado’s, vette vis, noten en zaden.