De waarheid over fruit

Wat is het belang van fruit voor je gezondheid?

Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks minstens twee stukken fruit te eten, omdat het goed is voor onze gezondheid. Mensen die veel fruit (en groente) eten hebben zelfs een lager risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker. Het gaat dan vooral om kanker in het hoofd- en halsgebied, de slokdarm, de longen en de maag. Het eten van meer dan twee stukken fruit per dag dringt mogelijk het risico op deze ziekten nog verder terug.

Volgens de Voedselzandloper is het eten van voldoende fruit inderdaad belangrijk, mede omdat het de huidveroudering afremt, je bloedvaten gezond houdt en het risico op Alzheimer en andere cognitieve aftakeling vermindert. Als je hier de details van wilt lezen: in het boek van de Voedselzandloper worden verschillende overtuigende onderzoeken beschreven met betrekking tot dit onderwerp. Wederom erg interessant!

Je kunt het best kiezen voor vers fruit, diepvriesfruit zonder toegevoegd suiker en gedroogd fruit zonder toegevoegd suiker. Het is af te raden om kant en klare vruchtensap te kopen, omdat hier zoals je hier kunt lezen (link naar drinken toevoegen) veel suiker aan toegevoegd is. Let ook op de claim ‘zonder toegevoegd suiker’, er wordt dan namelijk hoog geconcentreerd appelsap toegevoegd die alsnog grotendeels uit suiker bestaat.

Je vindt hier algemeen advies over hoe je fruit kunt combineren met andere voedingsmiddelen in een Voedselzandloper proof ontbijt. Verder vind je op deze website vele recepten voor heerlijke vruchtensmoothies en -sappen en vind je verschillende recepten waar fruit in verwerkt is, zoals een havermoutbrood met bananen erin. Superlekker en bovendien snel te maken!