Vier lessen die ik heb geleerd door 50 kilo af te vallen

Jose artikel tips om af te vallen
Ik was 17 jaar toen ik mijn hoogtepunt had bereikt qua gewicht. Op die ene zondagmiddag, 13 jaar geleden, stond ik op de weegschaal en besloot ik het roer om te gooien. Ik ben inmiddels 30 jaar en ruim 50 kilo lichter. Vele jaren waarin voeding, beweging en het vinden van de juiste levensstijl centraal stonden, zijn voorbij gegaan. Met een uitgebalanceerd voedings- en bewegingspatroon heb ik inmiddels een levensstijl waar ik me goed bij voel en wat ik goed volhoud. Ik heb een gezond gewicht, zit lekker in mijn vel en boven alles voel ik me hierbij gelukkig!

De weg hier naartoe is niet altijd makkelijk geweest en kende zijn fysieke en psychologische uitdagingen. Ik besef me nu dat ieders leven zijn uitdagingen kent en dit waren destijds die van mij. Door mijn ervaringen wens ik anderen te inspireren gezonder te leven en deze website en blog zijn daar een uitkomst van.

Graag deel ik de vier belangrijkste lessen over afvallen met jullie.

1. ’Destination happiness’

‘Beware of destination addiction – a preoccupation with the idea that happiness is in the next place, the next job, and with the next partner. Until you give up the idea that happiness is somewhere else, it will never be where you are.’

“Als je slank bent, dan ben je vast gelukkig.” Dit dacht ik vaak toen ik overgewicht had. Ik dacht dat mijn overgewicht mij als persóón ongelukkig maakte. Nu zie ik het gelukkig anders: Mijn ervaringen overtuigden mij dat je pas tevreden kunt zijn met je gewicht en met je uiterlijk wanneer je als persoon gelukkig bent. Een omgekeerde beredenering dus. Dit geldt overigens ook voor andere aspecten van je leven, zoals je persoonlijke relaties en je baan.

Iedereen bewandelt deze weg voor zichzelf. Zelf heb ik me gericht op bewustwording: ik begon met meditatie en las (en lees nog steeds) veel inzichtgevende boeken om me bewust te worden van waar mijn problemen lagen en om anders naar deze problemen te leren kijken.

2. Regisseer je leven!

Net zoals veel mensen met overgewicht, was ook ík goed in het verzinnen van redenen voor mijn overgewicht. “Het zit in de familie”, “Ik eet gezond, ik begrijp niet wat ik verkeerd doe”, “Ik beweeg genoeg, ik snap niet dat ik aankom”. Wees eerlijk tegen jezelf. Jezelf overtuigen dat je gezond eet, omdat je genoeg gezonde dingen eet, maar daarbij de hoeveelheden suiker en slechte vetten buiten beschouwing laat, is een veel gemaakte fout. Evenals jezelf overtuigen van het feit dat je afgevallen bent, omdat je ‘het wel merkt’, terwijl de weegschaal dit toch echt niet laat zien.

Eén cliché kan ik nu volmondig erkennen: Je gewicht wordt bepaald door wat je eet. Iemand kan inderdaad meer aanleg voor overgewicht hebben, maar door aanleg alleen kom je niet tientallen kilo’s aan als je gezond eet.

Mijn advies is dat je aan jezelf moet toegeven dat je zelf verantwoordelijk bent voor je (over)gewicht en dat je het zelf in stand houdt. Het is niet leuk om dit te beseffen en wellicht confronterend, maar neem zelf de verantwoordelijkheid om structureel af te vallen. Jij regisseert je leven!

3. Gezondheid eerst, gewicht volgt

Iemand kan al 10 jaar overgewicht hebben, maar als het er eenmaal vanaf moet, dan moet dit het liefst zo snel mogelijk gebeuren. Het gevolg is vaak een crashdieet met eventuele maaltijdvervangers. Dit is ongezond en biedt geen langdurig resultaat; zodra je ermee stopt, vliegen de kilo’s er vaak net zo snel weer aan. Ik ervoer dit ook en zette mijn gezondheid op het spel. Nu besef ik me des te meer dat er niets belangrijkers bestaat dan je gezondheid en dat wanneer je je richt op een gezond voedings- en bewegingspatroon, een gezond gewicht vanzelf volgt en blijft!

Afhankelijk van je mate van overgewicht is het meer dan genoeg om een halve of hele kilo per week af te vallen. Dit kun je absoluut bereiken door aandacht voor je voeding en door gezond te leven.

Ben je benieuwd naar mijn huidige voedingspatroon? Lees dan dit artikel over wat naar mijn idee de meest gezonde en effectieve manier is om af te vallen, ook voor de lange termijn.

4. Wees consequent!

Met overgewicht kreeg ik regelmatig commentaar, echter, met slank zijn ook. Feit is dat veel personen vanuit hun eigen motieven een mening denken te rechtvaardigen over jou als persoon. Mijn advies is: Doe het voor jezelf en niet voor een ander! Wees consequent met de door jou ingezette verandering! Sociale wenselijkheid brengt hierbij je eigen voornemens en visie in gevaar. Sta achter je keuzes en probeer te begrijpen wat de achterliggende motieven van de personen zijn die je hierin willen ontmoedigen. Met dit inzicht versterk je juist je eigen visie.

Wil je graag weten hoe je sterk in je schoenen blijft staan als je bijvoorbeeld een feestje hebt? Lees dan onze 5 tips hoe jij gezond kan blijven eten tijdens sociale gelegenheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *