Gezond eten en feestjes; 5 tips hoe jij dit goed kan aanpakken!

fast-foods-5-1529400-1280x960

Je hebt jezelf voorgenomen om gezond(er) te gaan eten en dit lukt je goed. Maar dan staat er op zaterdagavond een feestje in de planning. Wat nu? Je wilt graag een hapje mee-eten, maar je wilt je ook aan je nieuwe voedingspatroon houden. Op dit soort momenten kan het lastig zijn om gezonde keuzes te (blijven) maken. Herkenbaar? Lees dan onze tips!

1. Zorg dat je geen honger hebt

Zorg dat je een voedzame maaltijd eet voordat je naar het feest gaat, zodat je je enkele uren verzadigd voelt. Het hebben van honger vergroot de kans om ongezonde voedingskeuzes te maken namelijk aanzienlijk. Dat stuk taart is dus een stuk aantrekkelijker als je maag knort.

2. Neem iets gezonds mee in je tas

Neem iets gezonds mee in je tas voor als je honger krijgt. Als je dan toch weer honger krijgt terwijl je op het feest bent en er geen gezonde hapjes te vinden zijn, dan is het goed om iets gezonds bij je te hebben om je honger te stillen. Denk hierbij aan fruit, een paar plakken van je zelfgemaakte cake (zie hiervoor onze recepten) of een smoothie (zie hiervoor ook onze recepten) die je gewoon in een fles mee kunt nemen. Zo kun je altijd je honger stillen met iets gezonds, zodat je de kans om voor iets ongezonds te kiezen aanzienlijk verkleint.

3. Beslis van tevoren wat je op feestjes gaat eten

Om te beslissen wat je op feestjes gaat eten heb je een aantal opties:

  • Je beslist niets te eten. Dit is lastig, maar als je zorgt dat je geen honger hebt/krijgt en zelf iets lekkers en gezonds bij je hebt, dan gaat dit al een stuk makkelijker.
  • Je beslist dat je de eventueel aanwezige gezonde hapjes gaat eten. Heel fijn als er verantwoorde hapjes aanwezig zijn!
  • Je beslist dat je wel iets ongezonds mag eten (dat moet toch ook eens kunnen op een feestje of etentje?!), maar niet meer dan een van tevoren vastgesteld aantal. Zo kan je ervoor kiezen dat je wel een stuk taart mag eten, maar daarna niets meer. Of dat je twee handjes chips of borrelnootjes neemt en de rest van de gelegenheid niets meer.
  • Je beslist van tevoren dat je op vaste tijden een ongezond hapje of drankje mag drinken. Zo kun je om het hele uur een handje chips nemen.

4. Informeer mensen in je omgeving

Stel anderen ervan op de hoogte dat je je best doet om gezond te eten. Zo kunnen zij meer begrip hebben voor je keuzes, zonder dat zij zich bijvoorbeeld beledigd voelen doordat je de door hen gemaakte hapjes niet opeet.

5. Weiger complimenteus maar duidelijk

Denk na over hoe je complimenteus, maar duidelijk ongezonde hapjes gaat weigeren. Zeg bijvoorbeeld dat je het vervelend vindt om iets te moeten weigeren terwijl er veel moeite voor gedaan is, maar weiger het wel (indien je zelf besloten hebt dat je het niet op wilt eten). Uit ervaring weet ik dat dit erg lastig kan zijn, omdat mensen opdringerig kunnen zijn in het aanbieden van ongezonde hapjes en het ongezellig vinden dat je niet ‘mee’ doet. Blijf desondanks achter je eigen keuzes staan en eet niet uit sociale wenselijkheid. Het gaat erom dat jij je prettig voelt bij wat je eet!

Zijn deze tips bruikbaar voor jou en/of heb jij nog meer tips? Wij horen het graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *